Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Contact | Autentificare
 
HOME DESPRE STEPS PARTENERI ACHIZITII CONTACT
RO | EN
Cum am devenit antreprenor:: Am un business motivant: fac foarte bine ceea ce știu mai bine, iar rezultatele sunt extraordinare

Am un business motivant: fac foarte bine ceea ce știu mai bine, iar rezultatele sunt extraordinare
Stela Paris - Institute of World Education and Human Resources, București

Începuturile mele în antreprenoriat se confundă cu începuturile antreprenoriatului în România. Foarte pe scurt, povestea sună astfel: după momentul 1989, fostul director al centrului de calcul din industria alimentară, la care venisem din comerț exterior, și-a deschis o firmă de training axată pe informatică și limbi străine. Aceasta era cererea de formare la acea vreme, în 1991. Pentru că îmi cunoștea pregătirea și expertiza în domeniul comerțului exterior și al limbilor străine, m-a cooptat în echipa sa, ca trainer. Aveam însă o problemă, țineam cursurile destul de încorsetată de cerințele lui, oarecum de modă veche. Eu aveam altă viziune a ceea ce ar trebui să însemne training-ul, văzusem cum fac alții, în alte țări și voiam să implementez și în România noile metode de predare.

Avantajul unei piețe în formare și al unui networking valoros
Între timp am evoluat profesional, devenind directorul unei firme britanice, prilej cu care fusesem în Anglia și văzusem un curs similar cu al nostru, dar care era predat cu totul altfel, atractiv, dinamic, interactiv, stil cu care fostul director nu ar fi fost de acord. Și atunci m-am gândit să îmi fac propria firmă, era în 1992, pentru a fi liberă să aplic alte modele de training decât cel claisce românești de la acea vreme.
Am avut și șansa de a fi printre primii întreprinzori privați pe o piață în formare, caracterizată de o cerere imensă de servicii de formare profesională. Persoanele care se trezeau peste noapte fără servici și care erau specializate ca profesori, ingineri, cercetători etc, căutau să se adapteze noilor condiții, iar limbile străine erau, ca și astăzi, esențiale. Cursurile pe care le predam pregăteau oameni pentru poziția de asisstant manager în toate domeniile. Apoi a urmat diversificarea serviciilor pe care le ofeream clienților cursanți, cu sprijinul activității mele de angajat, pentru că la acea vreme lucram, în paralel cu propria mea afacere, lucram și la Coca Cola. Compania mi-a facilitat un curs de executive MBA la Universitatea din Washington Seattle, unde am avut privilegiul, ca primă serie din România, de a învăța cu profesori americani. În grupa mea erau mulți colegi în poziții de conducere ca și mine și m-am gândit că cei cărora eu le predam cursuri și-ar putea găsi și un job cu ajutorul relațiilor pe care le aveam. Așa că am început să invit colegi manageri de la MBA să le vorbească clienților mei cursanți despre firmele lor și să le prezinte oferte de angajare. Astfel, în paralel cu training-ul am dezvoltat treptat și o componentă a business-ului axată pe plasarea de personal. Toate aceste activități le derulam zilnic, după orele de program și în weekend-uri. Era un program extrem de încărcat, dare pe care eu nu l-am pereceput ca obositor pentru că eram foarte pasionată de ceea ce făceam și motivată atât de partea umană cât și de cea materială. La fel sunt și în ziua de azi, activă și motivată.

Cea mai bună reclamă este cea din om în om
Am învățat acest lucru de-a lungul întregii mele activități ca întreprinzător privat. Un client mulțumit aduce cel puțin încă trei noi clienți. Am început cu un anunț în presa centrală, pe care nu a fost nevoie să îl mențin prea mult, pentru că, după prima serie de cursanți, cererile au început să curgă. Eram recomandată din gură în gură de clienții mei mulțumiți de calitatea cursului, dar mai ales de faptul că odată cu acesta își gaseau și de lucru, tot prin intermediul meu. Cursurile pe care le predam îi ajutau să depășească o barieră foarte importantă la angajare, bariera de limbă. Existau foarte multe oferte de angajare din partea firmelor străine, iar condiția principală era cunoașterea limbilor străine. Apoi le predam tehnica interviului de angajare, îi pregăteam pentru întâlnirea cu potențialii angjatori, îi pregăteam să se vândă cât mai bine pe piața muncii. Lucram și cu un psiholog care le făcea profilele, iar pe baza acestora îi pregăteam pentru interviurile de angajare. În permanență am îmbinat, în tot ceea ce am făcut, experiența mea profesională din comerț exterior, din companiile străine în care am lucrat, cu cunoștințele deprinse la cursurile de perfecționare pe care eu însămi le urmam și cu un strop de creativitate. Am satisfacția extraordinară că oamenii pe care îi îndrumam reușeau în carieră cu ajutorul abilităților deprinse la cursurile mele.

Cheia reușitei în antreprenoriat
Corectitudine, multă muncă și integritate în relațiile cu clienții, cumpătare și echilibru în decizii și acțiuni – astfel văd eu rețeta reusșitei. Nu am avut expectații foarte mari, nu am dorit averi și nici putere. Sunt realistă și știu că din activitatea pe care o derulez nu se nasc mari averi, dar se poate trăi decent. Și nu există satisfacție mai mare pentru o persoană decât reușita pe cont propriu.

Îndemn pentru cei ce vor să fie pe cont propriu,
Este foarte important să evaluezi corect momentul și oportunitatea. Poate la început este bine să îți faci propria afacere ca un part time, dacă nu ești convins că îți asigură indepenența materială. Ce îndemn aș adresa cursanților, acum când vorbim despre cu totul alt moment în piața românească, față de momentul începuturilor mele din ‘92, este că ar fi ideal ca atunci când inițiază o afacere să încerce să aleagă domenii care au legătură cu specializarea lor. Am avut succes în business pentru că am aplicat ceea ce învățasem de o viață.

Conținutul acestui site este proprietatea Institutului Român de Cercetări Economico-Sociale și Sondaje-IRECSON și este protejat de legea copyright-ului și alte legi privind protecția proprietății intelectuale. Este interzisă copierea, descărcarea, printarea, publicarea, afișarea, procesarea, distribuirea, transferarea, traducerea, adăugarea, actualizarea, compilarea, adaptarea sau transformarea în orice formă a conținutului site-ului fără obținerea prealabilă a acordului scris din partea IRECSON.